Haaste

Kuinka tehtiin vuoden paras joulukampanja?  

LÄHTÖTILANNE

Joulusesongista on muodostunut tämän vuosituhannen aikana markkinoinnin Mestarien liiga

Silloin poteroistaan kaivautuvat myös sellaiset tahot, jotka muuten luottavat pelkästään taktisen mainonnan ja informaation voimaan. Jouluna markkinointi-ihmisten sydämet sulavat ja yhä useamman tavoitteena on tehdä silloin jotain vaikuttavaa. Niin myös Lidlin. Heidän tehtävänantonsa meille oli varsin yksinkertainen: tehdä vuoden 2018 koskettavin kampanja joulun hengessä ja kasvattaa siinä samalla myyntiä.

ratkaisu

Joulu herkistää jokaisen

Se saa meissä aikaan tekoja, joihin emme ikinä muulloin ymmärrä tai kehtaa ryhtyä. Emme lähteneet haastamaan tätä kaikille tuttua myyttiä. Sen sijaan ryhdyimme metsästämään ikiaikaiseen aiheeseen yllättävää lähestymistapaa. Sellaista, joka ei taatusti sekoittuisi mainosvirrassa muihin.

Lukuisten ideoiden joukosta jatkoon valikoitui elokuvallinen satu vangista ja vanginvartijasta. Sen loppuunsaattamisessa ei jätetty kiveäkään kääntämättä, olemmehan Lidlin kanssa vuosien varrella huomanneet, että mainonnan synnyttämä laatumielikuva heijastuu suoraan myös mainostajaan ja tuotteisiin. Niin kävi myös tällä kertaan. Poikkeuksellisen suuren kansainvälisen näkyvyyden ja mainoskilpailumenestyksen ohella mainos johdatti Lidlin joulumyynnin kaikkien aikojen tulokseen.

“Meidät tunnetaan mainoksistamme ja olemme huomanneet, että joulu- ja kesämainoksiamme suorastaan odotetaan.”

Laura Siltanen, Markkinointipäällikkö, Lidl Suomi

“Hienosti kirjoitettu ja koskettava tarina. Selli oli kokonaisuutena kansainvälisen tason tarinankerrontaa.”

Voitto-mainoselokuvakilpailun tuomaristo

TIIMI 

Sami Korjus: Copywriter
Tuomas Myllymäki / Art Director
Pia Dahlman / Asiakkuusjohtaja
Johanna Murtomäki / Tuottaja
Misko Iho / Ohjaaja
Directors Guild / Tuotantoyhtiö

🏆

Voitto-kilpailu 2018 Grand Prix