lähtötilanne

Lihatalot ja keskusliikkeet ovat jo vuosia alkaneet mainostamaan toukokuussa, että ”nyt alkaa grillikausi!”. Yhä odotamme, että elokuussa julistetaan uunikausi alkaneeksi. Lidl ei halua tyytyä tähän itsestäänselvyyteen. 

ratkaisu

Lidlille luotiin konsepti, jonka tuella voidaan pitkin kesää keskustella suomalaisten kanssa. Sen piti olla tarpeeksi suuri, yksinkertainen ja innostava, jotta siitä saataisiin koko kansaa kiinnostava. Kansamme on tietyllä tavalla skitso. Talvella olemme juron apeita, kesästä nautimme täysin rinnoin. Kesällä ei murehdita mennyttä tai pelätä tulevaa kuten ihmisellä tapana on, sillä kesä on suomalaiselle metafora koko elämästä; silloin pitää olla läsnä tässä ja nyt, sillä kaikki voi olla huomenna jo ohi. Siksi jokainen kesäpäivä kannattaa elää kuin se olisi viimeinen. Tähän insightiin on rakennettu pitkäkestoinen konsepti, joka haluaa kannustaa kaikkia suomalaisia, kaikissa medioissa:

Elä kuin viimeistä kesäpäivää.

Mainoskampanjaa varten tehty kappale ja musiikkivideo ”Kesä on kreisi”, nousi Suomen Spotifyn viraalilistan kärkeen miljoonalla kuuntelullaan. Youtubessa sitä on katsottu 2,1 miljoonaa kertaa ja Musicallyssa kappaleesta on tehty lasten ja nuorten toimesta yli 30 000 eri versiota. Youtubeen perustettu Stingy-channel keräsi satoja tuhansia katselukertoja, ja fanit kommentoivat Stingyn tekemisiä erittäin aktiivisesti

Monimediainen kampanja näkyi ja vaikutti kaikissa keskeisissä kanavissa, niin ostetuissa kuin omissa, televisiossa, radiossa, printeissä, ulkomainonnassa, digissä sekä tietysti myymälässä.

Mediavalikko oli laaja, koska tavoiteltiin koko maan ilmaherruutta.

tulokset

Lidl Stingy on ollut maan palkituin, jaetuin, katsotuin ja tykätyin kaupallinen kampanja vuonna 2018. Kampanjan ansiosta Lidl kasvatti markkinaosuuttaan, ylitti myyntitavoitteensa ja teki kaiken kannattavasti. Se on Lidlin 16-vuotisen Suomen historian kaupallisesti menestynein markkinointitoimenpide ja suurin sosiaalisen median puheenaihe.

Lidl Suomi uskoo, että jos brändillä on suurempi merkityksellinen sanoma, ihmiset sitoutuvat siihen tunnetasolla ja ovat valmiimpi osallistumaan markkinointiin. Sen alla voidaan kertoa ajankohtaisia asioita tai esittää tuoteryhmiä, mutta kuitenkin aina insightin ja valitun konseptin tyylillä.

TIIMI:

           Tommi Laiho / Creative Director, Copywriter            Axa Fahler / Copywriter
Tuomas Myllymäki / Art Director
Pia Dahlman / Asiakkuusjohtaja
Johanna Murtomäki / Tuottaja
Teemu Niukkanen / Ohjaaja
Directors Guild / Tuotantoyhtiö

🏆

  • Effie Finland 2018 bronze (bisnes-haaste)
  • Voitto-kilpailu 2018 gold x 2 (paras monikanavainen kampanja, paras online-video)
  •  
  • Voitto-kilpailu 2018 silver (paras tv-mainos)
  • Grand One 2019 kunniamaininta (paras verkkomainos) 

 

“Suomen virallinen viime kesän korvamato: kesä on kreisi. Kampanja sai grillikansan Lidliin ja aktivoi myös nuoret ja lapset tekemään biisistä omat versionsa. Lidlin kesä oli siis kreisi myös myynnillisesti.”

Effie 2018 -raati