haaste

Miten luoda erottuva kesäkampanja päivittäistavarakaupalle?

Lähtötilanne

Suomen kesä

Suomessa on pääsääntöisesti pimeää ja kylmää 9 kuukautta vuodessa. Lyhyttä kesää odotetaan kuin kuuta nousevaa ja odotukset nousevat korkealle.

Suomessa on kuitenkin aidosti lämpimiä kesäpäiviä hyvänä vuotena sellaiset 20 kappaletta – huonoimpina vuosina noin viisi. Eikä tämä valitettavasti ole edes liioittelua.

Kun kesä vihdoin alkaa häämöttää, stressaamme ja murehdimme, että se loppuu pian. Suurin pelkomme kesällä on tieto siitä, että pitkä ja pimeä talvi on aivan kulman takana.

Ratkaisu

Elä kuin viimeistä kesäpäivää

Koska kesämme on niin lyhyt, halusimme kannustaa suomalaisia nauttimaan hetkessä ja elämään kuin viimeistä kesäpäivää.

Tänä vuonna Suomen kesä oli kylmin ja sateisin 90 vuoteen. Sää oli niin naurettava, että meteorologitkin repeilivät nauruun sääennusteita kertoessaan.

Loimme monimediallisen kampanjan, jolla halusimme muistuttaa ihmisille, että jokainen auringon välähdyskin oli syy grillaamiseen ja ilonpitoon. Sillä kuka huomisesta tietää, jääskrabaa ja toppavaatteita voi tarvita jo huomenna.

Kampanjafilmeissä matkaamme lähitulevaisuuteen, syksyyn 2017. Lumimyrsky on yllättänyt suomalaiset ja eräs perhe on jäänyt jumiin kesämökilleen.

Lisäksi sanoitimme uudelleen suomalaisen kesäklassikon – Katri Helenan Kesänlapsen – ja teimme siitä rap-laulun. Laulu oli Spotifyn Suomen viraalilistan ykkösenä kolme viikkoa peräkkäin. Tiskijukat soittivat biisiä klubeilla ja suomalaiset tekivät omia versioitaan YouTubeen.

Aktivoimme suomalaisia myös sosiaalisessa mediassa. Rohkaisimme heitä tekemään asioita, joista he haaveilevat – luomaan omia bucket listejä sekä mm. Spotifyssä omia grillaus-soittolistoja.


Kampanjan slogan jäi suomalaisten huulille ja sitä alettiin käyttämään arjessa ja juhlassa.”

TIIMI

Tommi Laiho / Creative Director, Copywriter
Tommy Mäkinen / Copywriter
Kimi Issakainen / Art Director
Pia Dahlman / Asiakkuusjohtaja
Johanna Murtomäki / Producer
Teemu Niukkanen / Ohjaaja
Directors Guild / Tuotantoyhtiö