All news

Folk herätti Abloyn keksijän henkiin

Mainostoimisto Folk suunnitteli Abloylle Valve Median tuottaman mainoselokuvan, joka on osa 110-vuotisjuhlakampanjaa.

Abloy on tehnyt maailmasta turvallisemman paikan elää jo 110 vuoden ajan. Abloyn avain taitaa löytyä melkein jokaisen suomalaisen avainnipusta – maailmalla taas Abloyn lukitustuotteilla lukitaan arvokkaita ja merkittäviä kohteita, kuten Pietarin Eremitage, Eiffel-torni sekä British Museum. ABLOY-lukko oli historian ensimmäinen lukko, jota oli mahdoton tiirikoida. Vuonna 1999 Suomen Keksintösäätiö nimesikin ABLOY-lukon Suomen merkittävimmäksi keksinnöksi. Keksinnön isä, helsinkiläinen hienomekaanikko Emil Henriksson, on kuitenkin jäänyt suurelle yleisölle tuntemattomaksi.

Mainostoimisto Folkin suunnittelema mainoselokuva on osa 110-juhlavuoden mainoskampanjaa, jonka avulla tuodaan esille yrityksen pitkä ja rikas historia. Mainoksen päähenkilönä nähdään Herra Henriksson – mies keksinnön takana. Kampanjassa tuodaan esille Henrikssonin sekä Abloyn asennetta, jonka keskiössä on intohimo ongelmien ratkaisuun, innovointiin ja turvallisuuteen.

”Haluamme tehdä Abloyn hienon tarinan näkyväksi kaikille suomalaisille tämän mainoselokuvan avulla. Herra Henrikssonin vauhdikkaat ja humoristisesti sekä osin fiktiivisesti kuvatut seikkailut johdattavat katsojat Abloyn alkuajoista kohti tätä päivää ja tulevaisuutta”, kertoo Folkin luova johtaja Marko Vuorensola.

Juhlavuoden kampanja starttaa 11.5. Finlandia-talossa järjestettävän Lukkoliike-seminaarin myötä.

”Henriksson myi avainpatenttinsa silloiselle Oy Lukko AB:lle vuonna 1921 – hän luopui tuolloin oikeudestaan keksintöönsä ja sai kaupassa 100 markkaa. Keksintö oli patenttioikeuksien myymisen aikaan uusi, eikä Henriksson saattanut arvata lukon tulevaa menestystä. Haluamme nyt antaa arvoa Emil Henrikssonille ja hänen jälkeläisilleen herättämällä hänen tarinansa henkiin. Abloy jatkaa edelleen herra Henrikssonin viitoittamalla tiellä, kehittäen edelleen uusia turvallisuusratkaisuja ja tehden maailmasta turvallisemman, lukko kerrallaan.”, kertoo Abloy Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja Jari Perälä.

Mainoselokuvan on suunnitellut mainostoimisto Folk, ohjannut Pekka Hara, kuvannut Kjell Lagerroos, ja tuottanut Valve Media. Musiikin sävellyksestä vastasi Lauri Porra.

Linkki mainosfilmiin: https://youtu.be/UiKps2XUM20

Lisätietoja:

Tommi Laiho, mainostoimisto Folk, toimitusjohtaja, tommi.laiho@folkfinland.fi, 050 310 0659

Marko Vuorensola, mainostoimisto Folk, luova johtaja, marko.vuorensola@folkfinland.fi, 050 3222 811

Jari Perälä, Abloy Oy, myynti-ja markkinointijohtaja, jari.perala@abloy.com, 0400 328599